Eindhoven staat bekend als Lichtstad van Nederland en wil die naam ook waar maken! Van 12 tot en met 19 november 2016 staat Eindhoven voor de 11e keer in het teken van lichtkunstfestival GLOW. GLOW Eindhoven is een ge-wel-dig evenement dat ik in 2013 heb ontdekt. Helaas is Eindhoven niet naast de deur, maar het is wel de moeite waard om ervoor in de auto te stappen en er naartoe te rijden. Echter, zo denken nog duizenden anderen, waardoor het makkelijk fotograferen er dus niet bij is. Met makkelijk bedoel ik in dit geval, verstand op 0, statief opzetten en schieten maar. Hoe pakken we het dan wel aan? Lees het artikel verder!

Voorgaande fotoseries:

 

1. Voorbereiding


Voorbereiding begint al thuis. Op de website van GLOW kun je al aardig wat informatie vinden over de projecten die op het evenement staan. De belangrijkste informatie zijn de GLOW Specials. In tegenstelling van wat je zou denken, zitten er soms wat betaalde projecten bij. Koop je kaartje van te voren zodat je zeker toegang hebt. Het zou zonde zijn als je hier niet op hebt gerekend en achteraf het mooiste hebt gemist. 

Bij voorbereiding hoort ook op tijd zijn. De drukte waar ik verderop over schrijf is enorm. Sterker nog, de gehele infrastructuur kan vastlopen. De stad inkomen, het parkeren van de auto, het neemt allemaal tijd in beslag en iedereen komt tegelijkertijd. Dus nogmaals, vertrek op tijd!

TIP: de kunstwerken gaan rond 18.30 aan

Voor dit kunstwerk in de kerk moest van te voren een kaartje worden gekocht.

2. Drukte


Drukte is het allergrootste obstakel bij dit evenement. Het kan een tijd duren voordat je het kunstwerk pas ziet en dan moet je nog naar voren zien te komen. Ik weet dat alle tips gaan over het meebrengen van een statief, maar ik zou persoonlijk afraden om een statief mee te nemen. Het is er zo druk dat mensen tegen je statief aanschoppen, het neemt veel ruimte in beslag en je moet hem ook maar de hele avond mee willen zeulen. In het kopje “Omgaan met beschikbaar licht” ga ik verder in op hoe ik dan wel foto’s maak.

Iedereen heeft zijn of haar eigen fotografie stijl en ik zet zelden mensen op een foto. Bij Glow is dat anders, want daar ontkom je bijna niet aan publiek. Daarom kan je maar beter omarmen dat deze mensen er nou eenmaal zijn. Als je er omheen wilt werken, maak je het jezelf alleen maar lastig. Als je maar creatief genoeg bent, zal je erachter komen dat deze mensen misschien zelfs wel wat toe kunnen voegen aan je foto!

Glow Eindhoven

Soms kom je er niet onderuit om mensen in je foto te hebben

3. Omgaan met beschikbaar licht


Fotograferen is per definitie omgaan met beschikbaar licht. Zo geldt dit ook voor lichtkunstwerken natuurlijk. Veel mensen zien het donker als obstakel, maar ik zie dit juist als voordeel. Een lichtkunstwerk komt er geweldig mooi uit in de avond. Het is volledig OK als de achtergrond van het kunstwerk volledig zwart is door de avond. Het enige waar je op moet letten is dat het kunstwerk zelf juist is belicht. Dat betekent geen overbelichting, door je histogram of de foto achteraf te controleren.

Zelf neem ik altijd mijn meest lichtsterkte objectief mee (de lens met het kleinste diafragma getal) en gebruik deze om foto’s te maken. Een goed voorbeeld van een goedkoop objectief die hier uitermate geschikt voor is, is de Canon 50mm f1.8.

Het is echt niet nodig om met een statief de achtergrond door te belichten, dit zal ook zorgen voor overbelichting in het kunstwerk zelf.

Als het kunstwerk goed is belicht maakt de omgeving niet uit

Als je de mogelijkheid hebt om vooraan te staan, maak er dan gebruik van

4. Composities


Zoals altijd, moet je ook met het fotograferen bij Glow letten op de compositie. Hierbij moet je denken aan de normaal geldende regels. De regel van derden, kleur compositie altijd meenemen in het bepalen van de compositie. Daarnaast zijn er specifiek voor Glow wat punten die extra aandacht mogen hebben om de foto net even wat beter te maken. Per kunstwerk is het aan te raden om de achtergrond te bekijken. Is het bedoelt als pure kunst? Kun je het kunstwerk zelf beïnvloeden? Wat is de interactie tussen het publiek en het kunstwerk? 

Wat altijd erg goed werkt, is het meenemen van de context in de foto. Zoals de foto hieronder is te zien, zijn er ook kunstwerken waarbij je zelf invloed uit kan oefenen. Dan is het dus extra leuk om niet alleen de streep op het gebouw te fotograferen, maar juist de mensen mee te nemen in de foto die het beeld beïnvloeden! Daarentegen zijn er natuurlijk ook kunstwerken die er puur voor de kunst zijn. Zelfs daar kun je het publiek meenemen in je foto, denk aan iemand uit het publiek die een foto maakt met zijn telefoon van het kunstwerk. Dit moet je alleen niet te vaak doen, anders wordt het een kunstje.

 

5. Achteraf


Zelf ben ik altijd van het snel bewerken en online zetten van de foto’s. Maximaal een dag later staan de foto’s bij mij op deze website en dat komt omdat ik vooruit werk. Ik maak presets in Adobe Lightroom met aanpassingen zodat ik direct een globaal beeld heb van de foto’s. Deze presets pas ik direct toe bij het importeren. Vervolgens is het een kwestie van per kunstwerk de beste compositie kiezen. Als het goed is hou je er dan rond de 15 over. Deze 15 kun je gemakkelijk individueel aanpassen om ze perfect te maken.