Waarom Lofoten?!

Sinds ik me meer een paar jaar geleden al meer heb toegelegd op city- en landscapes, speur ik naar de mooiste gebieden die er bestaan. Hierbij geldt voor mij niet de regel hoe verder hoe beter, maar ik probeer objectief te kijken naar mooie locaties. Zo ben ik naar Isle of Skye geweest in Schotland om landschappen te fotograferen, maar bijvoorbeeld ook naar IJsland. Een gebied wat in dat rijtje zeker niet mag ontbreken is ongetwijfeld Lofoten in het noorden van Noorwegen.

De Lofoten zijn een eilandengroep voor de kust van Noorwegen in de provincie Nordland in het noorden van Noorwegen.

Enkele plaatsen op de Lofoten zijn Svolvær, Leknes, Ramberg, Moskenes, Hamnøy en Reine.

• Lofoten ligt in het noorden van Noorwegen
  • Van oorsprong is het een vissersdorp
  • De eilanden liggen op de 68e en 69e breedtegraad, dat is nog hoger dan IJsland
  • Geen tijdsverschil met Nederland
  • De munteenheid van Noorwegen is de NOK
  • In de zomer: middernachtzon
  • In de winter: noorderlicht
  • Het weer is altijd erg wisselvallig
  • Beste reistijd is dus afhankelijk van wat je wilt zien

De map van Noord Noorwegen

Hoe naar Lofoten toe?

Voorlopig is Lofoten niet zo toeristisch als andere natuurgebieden, zoals IJsland. Daardoor zijn er geen directe vluchten vanuit Nederland naar de eilanden. Sterker nog, er zijn niet eens directe vluchten vanuit Oslo. Uiteindelijk hadden we drie vluchten nodig om in Lekness of Svolvær te komen. De meeste mensen die hier naartoe gaan doen hetzelfde; Thuis – Oslo – Bodø – Lekness / Svolvær.

Mocht je dus een vlucht missen, dan zal het lastig worden om de rest te halen. Drie keer raden….. wij zaten dus in deze situatie op de terugweg. We zouden de eerste vlucht van Lekness naar Bodø hebben, maar deze vertrok nooit vanwege mist. Uiteindelijk moesten we, vanwege mist met de ferry naar Bodø toe wat maar liefst 4 uur duurde. Helaas was er geen vliegtuig meer die van Oslo naar Amsterdam vertrok, dus moesten we een extra overnachting doen in Oslo.

Klein detail; van Bodø naar Lekness gebeurt in een propellor vliegtuigje. Dit was mijn eerste keer, maar ik gok dat mensen die wat minder vertrouwen hebben hier moeilijk mee om kunnen gaan. Zelf heb ik hier totaal geen probleem mee. Het voelde meer als een busreis dan als een vliegreis, en kan er nog om lachen als ik eraan terug denk.

Jezelf verplaatsen over de eilanden

Als je rond wil trekken, is de auto je grootste vriend. Zonder auto kom je niet erg ver en valt al je flexibiliteit weg. Uiteraard is er ook openbaar vervoer, maar nogmaals flexibiliteit staat hoog in het vaandel op deze eilanden. De kosten voor autohuur vallen op zich mee en ook de brandstofkosten zijn, ondanks dat Noorwegen zelf erg duur is, mee.

De Lofoten heeft een hoofdweg waar je moet zijn en dat is de E-10. Vanuit daar kan je alles doen en is alles snel bereikbaar. Op luchthaven Lekness zitten diverse autoverhuur bedrijven waar je direct een auto mee kan krijgen. Wij zaten bij Avis en hebben verder geen problemen gehad met het terugbrengen van de auto.

"De schoonheid van deze eilanden is simpelweg niet te bevatten."

Lonely Planet

Het Noorderlicht

Ok spannend onderwerp! Voor velen een droom, een bucketlist item. Noem het wat je wilt, Aurora Borealis, Noorderlicht, maar ik heb hem gezien! Twee keer zelfs! Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er niet op had gehoopt, ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet speciaal daarvoor de trip had gepland in september.

Vanaf september begint het Aurora seizoen weer. Aan de andere kant blijft september in Noorwegen een gok, voor hetzelfde geld heb je namelijk continu regen. De vooruitzichten wisselden continu en eigenlijk kon je je nergens aan vasthouden.

Om het noorderlicht te kunnen zien heb je verschillende voorwaarden nodig. Je moet hoog genoeg zitten in de breedtegraad, de lucht moet donker genoeg zijn, er moet zon activiteit zijn en de lucht  moet helder zijn. Er zijn veel  mensen die de gok wagen en thuis komen zonder droom te hebben waar gemaakt. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik het zelfs twee maal mocht zien.

Omdat ik dit dusdanig speciaal vind, maak ik hier binnenkort een speciale serie over op deze website.

Hiking? De eilanden van bovenaf!

Vanaf de grond, merk je in feite niet dat je allerlei eilanden op en af gaat. Natuurlijk ga je bruggen over en heb je veel water om je heen, maar je merkt pas echt dat je op eilanden zit als je van bovenaf kijkt. Dat kun je natuurlijk doen door middel van een hike. Lofoten, maar ook de rest van Noorwegen, zit vol met de mooiste hike paden. De één is wat lastiger te lopen dan te ander, maar stuk voor stuk bieden ze een prachtig uitzicht.

Het nadeel van hiken is dat deze zomaar 2 – 3 uur kan duren. Met de terugweg ben je dus zomaar een halve dag kwijt aan lopen. Als je genoeg tijd hebt en fit bent, dan is het absoluut een aanrader om te doen. Ik had zelf dolgraag de hike “Reinebringen” gedaan, ik kan me niet voorstellen dat er een uitzicht is dit nog mooier is dan deze. Echter, het is niet altijd prachtig weer dus ik moest effectief omgaan met de tijd. Gelukkig had ik Jerry  (mijn drone) bij me, die de hike omhoog voor mij kon doen. Natuurlijk haalde ik de 448 meter van de berg niet, maar ik ben een behoorlijk eind gekomen. Achteraf is dit een goed alternatief geweest om toch mooie shots te hebben, maar niet de halve dag kwijt te zijn aan één foto.

Bijna de foto's...

…maar niet voordat ik een dankwoord heb geuit naar Jack Baartse Photography! We hebben deze trip naar Lofoten – Noorwegen samen gedaan en ik heb me (ondanks de vertraagde terugreis) geen moment verveeld. Het is toch altijd weer spannend om samen met iemand anders een lange, lastige reis te maken maar uiteindelijk valt toch alles weer op zijn plek. Eerder hebben we ook trips naar Schotland en Frankrijk gemaakt, dus geheel nieuw was het niet maar het is altijd fijn als het dan ook zo verloopt als je hoopt.

Dus bij deze… Jack bedankt!

Jack heeft sindskort ook een Facebook pagina, dus mocht je interesse hebben in de foto’s van Lofoten hou dan zijn website of Facebook in de gaten!